pondelok 9. decembra 2013

Vianočná kapustnica so smotanou a stratenými vajcami

Túto kapustnicu robila moja maminka odjakživa ... Neviem si bez nej predstaviť Štedrý večer ... ba ani Štedrý deň ...  Raz som si ju uvarila v predstihu ... aby som mala čas na iné dobroty ... Mne sa ten štedrý deň bez jej vône ani nerátal ... nebolo to ono ...  :)



Budeme potrebovať :

kvasenú kapustu aj s trochou kapustnej vody
domácu údenú klobásku ... 1 pár
2 veľké hrste sušených hríbov ... najlepšie dubákov
1,5 - 2 litre vody
a na zásmažku:
3 PL  oleja
2 PL hladkej múky
1 šľahačkovú smotanu  (250 ml)
4 vajcia

Keď som sa vydala a pripravovala svoje prvé Vianoce, telefónne linky boli u nás horúce ... :)  Na otázku: Ako uvariť kapustnicu? mi maminka povedala :

Dáš si do hrnca kyslú kapustu aj s trochou kapustnej vody, sušené hríbiky (dubáky sú najsam lepšie) a klobásku. Všetko zaleješ vodou a uvaráš do mäkka.








Keď to máš uvarené, z oleja, múky a šľahačky urobíš zásmažku, zahustíš ňou kapustnicu a keď sa ti to rozvarí, pomaličky rozklepneš do nej vajcia ... Nemiešaš aspoň 10 minút, potom kapustnicu odstavíš ... a máš hotovo  :)






A ešte moje poznámky a rady :
rozpis je pre 4 osoby
Ja si kapustu nakrájam na malé kúsky, vodu pridávajte opatrne, doliať sa vždy dá ... aby kapustnica mala plnú chuť, nie vodovú ... vajec dávam podľa počtu stravníkov, aby každý mal na tanieri 1 vajíčko ... Vajcia sa v kyslom prostredí krásne zatiahnu a ostanú celé ...
Kapustnicu obvykle netreba dochucovať koreninami a dochucovadlami ... možno iba soľou ... aj to nakoniec ... lebo slaná ke kapusta aj klobáska ...
Klobásku na štedrý večer do polievky nekrájame ... noooo, veď tradície ... ale na druhý deň si každý dopraje aj klobásky ...
Ja varievam tejto kapustnice za veľký hrniec ... vtedy zvýšim množstvá do zásmažky ... dám 500 ml šľahačky a aj vajec veru pridám ...  :)
Prajem vám krásne sviatky   :)

3 komentáre:

  1. Odpovede
    1. moja reč ... :)))))
      si zlatá .... najlepšia ségra na svete ... :)

      Odstrániť
  2. Tá moja vianočná kapustnica je dosť podobná tvojej. Ale: nedávame do nej klobásu - iba kyslú kapustu a sušené huby. Zistila som, že mi v nej viac chutia suchohríby ako pravé hríby. Posledné roky som si ju zvykla pripraviť tak, že kapustu s hríbami si uvarím hneď ráno, ale nedovarím ju. Zásmažku so smotanou dám až pred večerou. Tá smotana sa mi totiž pri horúcej polievke zvykla zraziť, takto si ju zohrejem na nižšiu teplotu a potom do nej dám smotanu. Na to som prišla rokmi. Túto polievku varievam iba raz do roka. Už vlani som ju chcela dať aj na blog, ale nedostala som sa k tomu.

    OdpovedaťOdstrániť