štvrtok 21. novembra 2019

Krúpová kaša so zemiakmi

Také jednoduché, prosté a zdravé jedlo našich starých materí ...
Krúpy sú tak trošku retro potravina, ktorú mnohí mladí už ani nepoznajú. Kedysi sa však jačmenné krúpy bežne využívali v kuchyni, pretože sú zdravé, výživné aj lacné. Majú mierne tvrdšiu konzistenciu, ale skvelú orieškovú chuť. Dajú sa z nich urobiť rôzne pochúťky ako krúpový šalát, fašírky, krúpy s makom a čučoriedkami, nákyp z krúp, krúpové rizoto, zapekanú zeleninu s krúpami a mnoho iných dobrých a výživných jedál.
Jačmenné krúpy pomáhajú tráveniu, pri detoxe, dokážu chrániť pred cukrovkou aj niektorými typmi rakoviny. Sú určite zdravšie ako moderná quinoa, bulgur alebo kuskus.
Majú veľa vlákniny, podporia trávenie a posilnia imunitu. Najzdravšie sú tie najväčšie, ale najchutnejšie zas tie najmenšie ... 

Ja mám veľmi rada krúpovú kašu so zemiakmi a cibuľkou, ktorú si veľmi často varieval môj tatko.  Nevedela som sa dočkať, kedy už bude hotová ...  :)


 Budeme potrebovať :   pre 2 osoby

1 šálka  jačmenných krúp
1 šálky vody
2-3  stredné zemiaky
soľ

olej
cibuľu - množstvo podľa chuti

Jačmenné krúpy 3x prepláchneme studenou vodou, dáme do hrnca a zalejeme dvojnásobným množstvom vody a pridáme na kocky pokrájané zemiaky.  Osolíme morskou soľou a za občasného premiešania pomaly varíme do mäkka. Keď sa nám voda vyvarí a krúpy ešte nie sú mäkké dolievame vodu po troške. Ak sa zemiaky rozvaria, nie je to na škodu.
Cibuľu, čím viac tým lepšie,  na panvici pražíme na oleji do chrumkava, do hneda.  Pozor, čierna je už horká ...  Tiež ju posolíme.


Horúcu uvarenú kašu naložíme na tanier,  posypeme chrumkavou cibuľou a podávame.  Môžeme pokvapkať aj olejom v ktorom sa cibuľa smažila ...   Je to dobrota ....  :)


Vždy som si myslela, že krúpy sú po česky jáhly ...  dnes som si dala do prekladača a jačmenné krúpy po česky sú vraj  ječné kroupy.  Tak snáď budú tomuto receptu rozumieť aj moje české čitateľky ...  ♥

Pozdravujem všetkých a prajem krásne dni.
vaša Laura ♥ 

14 komentárov:

  1. Lauri,
    vyzerá to na veľkú dobrotu, musím vyskúšať. Akú veľkosť krúp si použila?
    Inak máš to krásne a lákavo nafotené...
    Pekný víkend, pá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. AĎka, tie najmenšie ... lámanku ... Aj tebe prajem pekný víkend ... L.

      Odstrániť
  2. Přiznám se, že kroupy nemám od dětství ráda, připadalo mi, že musím každou kroupu rozkousnout.;-)
    Možná bych měla změnit názor a recept vyzkoušet (až nebudu držet dietu kvůli žlučníku).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Budem rada, ak recept vyskúšaš ... stačí malú dávku a potom sa uvidí ... :) Chute sa v dospelosti menia, ja to tak mám s fazuľou ... aako dieťa som ju nenávidela a teraz ... mňamka ... :) Rúža, maj príjenmý víkend ... L.

      Odstrániť
  3. Laury, vypadá to hodně lákavě, já bych si dala. Já kroupy vůbec nedělám, protože můj muž je nesnáší. Měj pěknou neděli.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahoj, Lauri :) Prvý raz som robila takúto krúpovú kašu so zemiakmi a bola výborná, manžel si veľmi pochvaľoval :)) Ďakujem za chutný a rýchly recept na obed :)Prajem pekný večer:) Maja z BY

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Majka to som rada že chutilo ... a ďakujem za tvoje slovká ... maj pekný týždeň ... pa L.

      Odstrániť
  5. Lauro, já tomu říkám nastavovaná kaše. Dělám to stejně jako vy, jen přidávám majoránku (je protizánětlivá). Bože, mám nato chuť a přitom jsem dnes dělala jednoduchou polévku s pórkem, mrkví a krupkami. Mám ráda recepty na staré jednoduché pokrmy. Zdraví Iwka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Krúpy v polievke mám tiež rada ... Majoránku pridám do kaše nabudúce ... mám svoju, domácu, úžasne voňavú ... :) Iwka, prajem pekné dni ... L.

      Odstrániť
  6. Mně by to určitě chutnalo. Dělávám něco malinko podobného. Místo krup noky s na kousky krájenými bramborami a polité osmažeou cibulkou na sádle. Říkáme tomu směska.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hanka, to sú tak jednoduché a tak skvelé jedlá, zaslúžili by si väčšiu obľúbenosť v aj v mladých rodinách ... Pozdravujem a prajem pekné dni ... L.

      Odstrániť
  7. Ahoj Lauri! Ja to robím podobne, len s tým rozdielom, že tie zemiaky nakrájam na plátky, zalejem vodou, cca 2 cm nad zemiaky, posolím, nechám prísť do bodu varu. Potom prisypem, ako vraviela moja mamka, potichúčky krúpy. Používam tiež najjemnejšie. Varím do zmäknutia krúpov. Medzitým si nakrájam na polmesiačky cibuľu, obalím polohrubou múkou a opečiem na oleji- Cibuľa je chrumkavejšia, ale to asi viete. Kašu mám najradšej s kyslou kapustou. Dobrú chuť a dobré recepty. Pozdravujem!

    OdpovedaťOdstrániť