sobota 31. októbra 2015

Dušičky tiež mali svoje zvyky a obyčaje

Krásne sviatky, počas ktorých si spomíname na svojich blízkych, ktorí sú už neni medzi nami ... Navštevujeme cintoríny blízke i vzdialené, aby sme zapálili sviečky  v blikote ktorých sa krásne spomína ...


Tieto sviatky majú aj svoje tradície ... Vedeli ste napríklad, že na sviatok Všetkých svätých sa pieklo pečivo – žemle v tvare „hnátov“, položených krížom, ktorým sa hovorilo „kosti svätých“? Na druhý deň sa niekde pieklo pečivo, ktorému sa hovorilo „dušičky“. Bolo to štvorhranné pečivo, rozrobené z mlieka a plnené džemom alebo makom. Týmto pečivom boli obdarovaní žobráci a chudobní ľudia, postávajúci pri kostole alebo cintoríne.
Podľa ľudovej tradície v predvečer sviatku dušičiek vystupujú duše zomrelých na jednu noc z očisca, kde v plameňoch pykajú za svoje hriechy. V ten večer hospodár plnil lampu maslom namiesto oleja, aby si dušičky mohli opáleniny, spôsobené očiscom, natrieť a trochu ochladiť
Taktiež bývalo zvykom v tento večer vhadzovať pre dušičky do ohňa rôzne pokrmy, čo znamenalo čiastočné vykúpenie z hriechov alebo niečo také ako dušičkám na prilepšenie. 
Verilo sa, že počas dušičkovej polnoci majú duchovia bohoslužbu. Keď sa ráno ozvalo zvonenie z kostola, museli sa dušičky vrátiť späť do očisca. Taktiež sa hovorilo, že ak na Dušičky prší, duše zomrelých oplakávajú svoje hriechy.           zdroj internet

Prajem vám teda pokojné a príjemné sviatky ...    :)
Vaša Laura  ♥






3 komentáre:

  1. Lauri, veľa som z tohto nevedela a už viem, díki!
    Ja považujem tieto dni za veľmi smutné a nechcem ich ani nazvať sviatkami :-(((
    Na sviatky by sme sa mali radovať a ja už 15 rokov mám plač na krajíčku počas celého roka pri spomienke na svojich. Vieš, že zomrú rodičia je veľmi ťažké, ale poviem si, to je život, tak to má byť. Ale ak zomrú súrodenci vo veku nedožitých 49 a 64, s tým sa nedá zmieriť. Vedome sa cintorínom vyhýbam, lebo ich návšteva mi spôsobuje úzkosť až depresie. Netreba mi to!
    Lauri, vidím, že si urobila nádherné venčeky. Ja kupujem na tržnici, ale už som si včera povedala, že o rok budem robiť aj ja. Už nevedia, čo za to pýtať. Budem sa inšpirovať tými tvojimi venčekmi, presne toto sa mi veľmi päči.
    Paaaa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danka ... ďakujem za tvoj pekný, i keď smutný komentár ... Život je už taký, a nezmeníme ho ... Mne zas odišiel tatko vo veku 49 rokov, v období keď sa tešil z 8 mesačného vnuka, vytúženého chlapa v rodine, môjho syna ... dodnes mi veľmi chýba ... A nielen mne ... ale ... nezmeníme to ...
      Dani, som rada, že saa ti páčia moje výtvory ... :)))) Jednoduché a prírodné ... Akosi nemám vzťah k tým umelým kvetom. A tie ceny ... Ja idem na prechádzku, donesiem si materál, napichám ho do misky s hlinou a je to ... :)
      Krásne dni máme, slnečné a teplé ... uži si ich spolu s manželom v pohode ... pa pa L.

      Odstrániť
  2. Tak, tak, dievčatá. Je to tak ako píšete. Život je taký.
    Pekné výtvory, Lauri. Tiež tie umelé sú mi vrcholne nesympatické.
    Ahoj. D. :)

    OdpovedaťOdstrániť