utorok 27. júna 2017

Domáci bylinkový sirup proti kašľu

UFF ...  horúce leto a ja  som chytila dáku virózu ... Kýchanie, stále plný nos a poriadny kašeľ ...  keď začnem, nedá mi prestať ...  Tak sa nalievam horúcim čajom a potím sa ...
Urobila som si dnes bylinkový sirup . Vraj urobí tú istú službu, ako ten z lekárne, len je oveľa lacnejší ...  Účinkuje v ktoromkoľvek štádiu ochorenia, no treba s liečbou začať čím skôr. Možno ho podávať aj deťom ...


Budeme potrebovať :

2  PL  materinej dúšky
2  PL  harmančrkového kvetu
2  PL  nechtíka lekárskeho
1  PL  koreň  Ibiša lekárskeho  (ja som dala kvety slezu maurského  - tie modro fialové, tiež na kašeľ)
1  PL  šalviových listov

Všetko nasypeme do hrnca, zalejeme  0,5 litrom vody a privedieme  k varu. Potom primiešame 400 gramov nerafinovaného cukru a približne pol hodiny varíme na malom plamienku. Hotový bylinkový sirup na kašel precedíme a nalejeme do pripravených vyvarených fľašiek.
Pri začínajúcom ochorení podávame trikrát denne jednu lyžicu a ak už máme kašeľ silne rozvinutý, tak podávame sirup každé dve hodiny.


V porovnaní s receptami na prevažnú väčšinu domácich sirupov proti kašľu, ktoré se pripravujú len z jednej bylinky, tu liečivo pôsobí kombinácia niekoľkých rastlín. Ibiš lekársky obsahuje účinný sliz, ktorý chráni hrdlo pred podráždením a ukľudňuje ho po bolestivých záchvatoch kašľa. Materina dúška pre zmenu výrazne uľahčuje odkašliavanie no a nechtik s harmančekom a šalviou pôsobia na naše dýchacie cesty  a tiež pomáhajú organizmu bojovať s baktériami. Ešte je tam cukor, ktorý samozrejme nelieči, ale zlepšuje chuť a tiež zvyšuje trvanlivosť sirupu.
No, a ja som pre zlepšenie chuti ešte pridala štipku kyseliny  citrónovej.

Ak nechcete, aby sirup bol takýto tmavý, použite biely cukor.


Cukor sa dá samozrejme nahradiť medom, ale pretože sa sirup pripravuje varom, med by pri vysokej teplote stratil všetky svoje cenné vlastnosti  a bol by iba sladidlom.
Ak chcete napriek tomu použiť med, pridajte ho pol litra ...


Kľudne tento sirup môžete zriediť minerálkou, pridať na koliečka nakrájaný citrón a ľad.  Získate osviežujúci bylinkový nápoj do týchto horúcich dní ...  :)

Vaša Laura ♥

11 komentárov:

  1. Ako to krásne vyzerá v tom hrnci :-) Rýchlo sa uzdrav♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. 😊 dakujem ... Naaranzovala som aj cerstve bylinky ... Ana, maj sa dobre ... L.

      Odstrániť
  2. Lauri,
    tak prajem skoré uzdravenie a nech sirupček rýchlo zaberie, skoré uzdravenie!
    Pá, A.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Adka dakujem ... sirup je dobry, vonavy, tak ho uzivam s radostou ... a dufam ze zaberie 😉 pa, pozdravujem L.

      Odstrániť
  3. Lauri, pri týchto teplotách sa stáva, že na človeka príde niečo takéto. Ale ty si si dobre poradila, sirupček vyzerá byť nielen zdravý, ale aj krásny!!! A pozerám, že ti už kvitne nechtík. Ja som si ho tiež sasiala, ale ešte je malý a na kvety si musím počkať, ale hádam budú.
    A ten ibištek je tiež krásny, neviem, ktorý je lekársky, musím sa na to pozrieť. S medom máš pravdu, škoda ho dávať do varu!
    Tak teda nech liečik zaberie a dávaj na seba pozor!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nechtík vykvitne ... na severe le všetko v sklze ... :) Ten ibiš lekársky je vlastne bielo ružový ... prišla som na to, že ja som pridala slez maurský, tiež je to liečivka na kašeľ ...
      Teploty ma dnes dohnali k lekárke ... vraj mám celkom slušný zápal priedušiek ... dostala som silné atb ...

      Odstrániť
  4. Lauro, moc zajímavá kombinace... a ty fotky ♥ .. něco máme na zahradě, ale ibišek a mateřídoušku ne ... ta mi moc voní .. není nad bylinky.
    Přeji ti brzké uzdravení. Papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jarka, myslím si, že sirup bude dobrý aj bez materinej dúšky. Môžeš nahradiť mátou ... pa pa L.

      Odstrániť
  5. Lauro, vypadá to úžasně, krásné fotky. Snad ti brzy pomůže.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Marti ďakujem ... bylinky už majú podporu vo forme atb ... nešlo to inak ...
      Prajem pekné dni ... :)

      Odstrániť
  6. .ten by sa teraz veru hodil :o) ..oO°°o.

    OdpovedaťOdstrániť