utorok 22. marca 2016

Pravé domáce maslo

Už ste sa niekedy zamýšľali nad pôvodom masla?


 Všetko to začalo v štvrtom tisícročí pred našim letopočtom v Ázii. Tamojšie kočovné kmene sa premiestňovali z miesta na miesto s poriadnymi zásobami mlieka. Nerovná hrboľatá cesta spôsobovala otrasy koča v takej miere, že mlieko v taškách a vakoch začalo na povrchu peniť a vytvárať tak smotanu. Tá sa vďaka zhode náhod a hlavne pretriasaním zrazila na prvé maslové hrudky. Ázijské kmene si po čase osvojili metódu výroby masla a ostatných mliečnych výrobkov a svoje majstrovstvo tak šírili ďalej na západ. Asi netreba pripomínať ako veľmi si vážilo maslo indické obyvateľstvo vyznávajúce hinduizmus, v ktorom je krava posvätné zviera.

Ľudia boli z „objavu“ masla takí nadšení, že sa snažili osvojiť si jeho výrobu v rôznych civilizáciách. Vďaka tomuto nadšeniu začali postupne vyvíjať nástroje na mútenie masla. Prvý sa pripisuje starovekej sumerskej civilizácii, ktorá je v dejinách známa práve svojou technologickou vyspelosťou a rôznymi objavmi. Postupne sa tieto nástroje vyvinuli do podoby dnešnej zbušky, maselnici, mútovníka, bodenky, alebo aj dbánka. Nedajte sa však zmiasť. Všetky tieto názvy pomenúvajú jednu a tú istú vec, ktorú máte možno niekde na povale, alebo ju obdivujete u babky niekde na dedine.
Zdroj:  valchshop.sk
Ja som mala  v chladničke veľký pohár nepasterizovaného mlieka z družstva ...  vytrvorila sa mi na ňom dosť veľká vrstva smotany ... (na fotke je po nej iba stopa)
 Kdesi na nete som videla domácu, činžiakovú výrobu masla ... teda nie v maslenici.  Tak som to skúsila ... smotanu som dala do šľahača a zapla na najvyššie otáčky.  Najskôr vznikla hustá šľahačka ...
Potom som pokračovala v šľahaní, až kým sa smotana nezrazila ... Oddelilo sa maslo od srvátky ... Maslo som pozbierala do misky.
V šľahači ostala len srvátka ...  
Maslo som potom povymývala v studenej vode od zbytkov srvátky a uložila do chladničky ...
Získla som maslo vynikajúcej chuti bez zbytočných éčok.  Mali sme skvelé raňajky ... :)

Ak nemáte prístup k väčšiemu množstvu mlieka priamo "z dvora", môžete si vyrobiť maslo z dvoch šľahačkových smotán  30-33 % ...
Viem, finančne sa to neoplatí ... ale ten pocit, že ja si dokážem vyrobiť maslo sama, je na nezaplatenie ...  :)
Vaša  Laura  ♥

6 komentárov:

  1. Lauri, vyrobiť vlastné masličko, tak to som ešte neskúšala. Možno sa niekedy do toho pustím aj ja. Si šikovná, musím povedať. :) Ahoj D. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som skúsila z recesie ... vyprovokovala ma tá smotana, čo sa vytvorila na mlieku ... :) pa L.

      Odstrániť
  2. Tak také sme mali do roku 1991 stále! Svokrovci mali kravu a tak sme mali domáce všetko z mlieka. Naši dvaja starší synovia sa vo svete hrdia, že sú vychovaní na biokvalite :-)
    My sme potom, ako zomreli svokrovci, mali kozy dovtedy, ako sa naše dvojičky dožila 5 rokov, lebo muž im nechcel dávať mlieko z obchodu. Maslo sme síce nerobili, ale za leto sme urobili 5 kg bryndze a dali do mrazničky. Syra sme mali tiež toľko, až ho deti už nechceli a teraz na to spomínajú veľmi radi :-)
    Lauri, si šikulka, že sa do toho dávaš!!!! My máme tiež mlieko od gazdu, 6 litrov za týždeň, ale minieme ho.
    Páááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danka, ako dobre sa to číta ... mám rada spomienky ... vidiecky život, ktorý som ja neokúsila ... Aj keď si pamätám, ako som v Prievidzi s mamkou každý večer cupotala do tretích susedov s kanvičkou po mlieko ... mali kravku a chodila som za ňou do maštale ... :)

      Odstrániť
  3. Lauro, chodívali jsme tady ve vsi k dobrým lidem... měli dvě kravky ... mívali jsme výborné mléko... i když máslo jsme nikdy nezkoušeli ... byli to už starší důchodci a teď již nežijí .. moc ráda vzpomínám jak jsem k nim chodila pro to mléko, popovídali jsme ... třeba dojili a já ráda počkala a viděla jak krásně umí kravky zaopatřit, jak jsou k nim hodní ... prostě to bylo fajn..
    Lauro, to tvoje máslo musí být lahoda. Tak se měj. Papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jarka ... dnes sa ani na dedinách skoro nič nechová, nepestuje ... V záhradách je perfektný trávnik, bazén, ohnisko ... Taký je dnes trend, život je pohodlný, všetko dostať v marketoch ... Len či to tak bude stále ...
      Masielko bolo výborné ... určite nabudúce urobím znovu ... pa, maj sa dobre L.

      Odstrániť