štvrtok 17. augusta 2017

Džem z cukety s badyánom a anízom

Mám už urobený džem z  čerešní, čiernych ríbezlí, marhúľ ... no ... povedala by som, že džemov mám už dosť.  Lenže ... natrafila som na príspevok u Aničky  ... Na svojom blogu pridala recept na marmeládu z cukety ...   A keďže cukiet mám stále dosť a recept sa mi veľmi pozdával,  urobila som si džem ďalší ...    :)   Ale neľutujem, lebo je naozaj vynikajúci.   Trochu som si ho ešte ochutila voňavým korením  ...   Cuketa prijala chuť citrusov a zaváranina neskutočme vonia. Vôňa badyánu a anízu ostala aj v kuchyni ...


Budeme potrebovať:

1 kg  cukety
2 pomaranče
3 citróny
2 prezreté hrušky  (nemusia byť)
badyán
aníz
1 želírovací cukor 2:1   (500g)

Cuketu som nakrájala na drobno, rovnako aj hrušky a olúpané pomaranče.
Nakrájané kúsky som vložila do hrnca,  pridala som šťavu z troch citrónov, 3-4 hviezdičky badyánu a trochu drveného anízu. Tak 2x medzi prsty.
Všetko som udusila do mäkka.  Na začiatku som pridala máličko vody na rozbeh, neskôr si cuketa šťavu pustí sama. Keď bola zmes hustá a cuketa mäkká,  vybrala som badyán a  ponorným mixérom som všetko rozmixovala  ... Nie celkom dohladka,  chcem v džeme cítiť kúsky cukety .
Nakoniec som pridala želírovací cukor a ešte chvíľu som všetko povarila. (treba postupovať podľa návodu na obale)  Urobila som aj skúšku na studený tanierik ... zmes krásne stuhla.
Horúcim džemom som naplnila vyumývané poháriky, zavíčkovala som ich a zabalila do deky. Pomalým chladnutím sa pekne zasterilizovali.
Z uvedenej dávky som uvarila 8 takýchto pohárikov (280 ml)  ...

Ozaj ... viete, aký je rozdiel medzi džemom, marmeládou a lekvárom?
  • Rozdiel spočíva s konzistencii. Marmeláda vzniká pridávaním cukru do šťavy z ovocia, až pokým nevznikne rôsol. Ovocie nesmie byť prezreté, pretože pri výrobe marmelády je potrebný pektín, ktorého však už toto ovocie neobsahuje dostatok.
  • Typický džem sa pripravuje podobným spôsobom ako marmeláda, avšak obsahuje aj kúsky ovocia
  • Lekvár vzniká z lisovaného ovocia odparením vody. Lekvár preto tak ľahko nepodlieha kvaseniu ani plesniam a je najtrvácnejší. 

5 komentárov:

  1. Tak já žiju v tom, že marmeláda obsahuje citrusy. Někde píšou, že jen citrusy a jinde, že aspoň pětinu (zbytek je jiné ovoce). A džem je z ostatního druhu ovoce (a má kousky). Pokud je to jen bez kousků, je to rosol. Ale je to jedno, každý si to říká, jak je zvyklý a všichni víme, o co jde ;)
    Jinak cuketová marmeláda je fajn, já dělala kombinaci cuketa a jablka, prostě co dům dal a dochutila skořicí. Jdou cítit jen jablka a ta skořice, nikdo nepoznal, že je tam cuketa.
    Krásný pátek ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Lauro, hezky jsi to popsala. Taky jsem dělala džem s kousky ovoce, třešňový. Hezké dny.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Juj, Lauri, paráda to je, musím vyskúšať! Pomaranče a koreniny voňavé nemám, ale kúpim. Cuketky rastú, hlavne tým žltým sa darí. Aj na zajtrajší obed mám plán s nimi.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Lauri, mám radost, že se povedlo i u Tebe :-) A máš moc krásně nafoceno i zabaleno. Krásné dny A.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Taky jsem se u Aničky inspirovala...

    OdpovedaťOdstrániť