štvrtok, 23. júla 2015

Z týchto dní ...

Je horúco ... a ešte horúcejšie ...    Najlepšie mi je vnútri, v izbách obrátených na sever ... von do záhrady sa dostanem až v podvečer ... a sem - tam objavím aj takéto krásne monštrá ...


Roháč veľký, predtým roháč obyčajný ... je náš najväčší chrobák a je chránený ...
Zaujímavé je, že tieto veľké chrobáky žijú veľmi krátko, najviac 3 mesiace. Počas tejto doby je ich hlavným záujmom nájsť si partnera a zabezpečiť vznik novej generácie.
Samček je oveľa väčší, má 3-8cm, zatiaľ čo samička len 2-5cm. Rozlišovacím znakom sú veľké parohy, ktoré má len samček, slúžia mu na zápasenie a vyzerajú strašne, no inak v nich má len málo sily na ublíženie. Samička má len drobné hryzadlá, ktoré sú ale silné a dokáže sa nimi prehrýzť cez kôru stromu až k šťave. A vraj aj uhryznúť, no nemyslím si, žeby boli natoľko agresívne. Väčšinou sa dva jedince rovnakého pohlavia neznesú na jednom mieste a vyháňajú sa navzájom.
Samička :

Dospelé roháče sa živia rastlinnými šťavami, nektárom a šťavou z poranených listnatých stromov. Orientujú sa čuchom. Samčeky po párení umierajú, samičky po nakladení vajíčok.
Ich prirodzenými nepriateľmi sú ďatle, straky, jazvece, líšky a ježkovia, ktoré si na nich radi pochutia. No a najväčší nepriateľ je samozrejme človek.
A ešte na takéhoto chrobáka som natrafila ... neviem jeho meno, ale aj tak mi hneď po fotení odletel ...
pri fotení som si ho dala na biely papier, bol z toho trochu mimo, tak zapózoval ... trvalo to však krátko a bol preč ... :)
Normálne má ústa a nástroje, ktorými si do nich nakladá ...  :))))


Napriek teplu som sa bola prejsť ... ponúkam foto v BW úprave ...  :) Viac v  budúcom príspevku ...
Ďakujem vám za nakuknutie a prajem pekný deň ...  :)

Laura ♥

10 komentárov:

  1. Odpovede
    1. Kirsti, kiitos ... Olen iloinen, että he pitivät kuvat ...

      Odstrániť
  2. Tak toho druhého som snáď ani nevidela, je celkom krásny, ale ksicht bojovný.
    Aj sedím zalezená, ale teraz sa zatiahlo a počuť hrmenie, hádam príde dážď :-)
    Paaaa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež neviem jeho meno ... mala by som pohľadať v googli ...
      Hrmelo blýskalo sa aj u nás ... a nič ... zas slnko a teplo ... :(
      pa pa L.

      Odstrániť
  3. Najviac sa mi páči ten hnedý spredu. :):)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. spredu budí rešpekt ... však ? ešte pridám inak zaostrenú ... Dani pa pekný zjtrajší deň prajem ... :)
      L.

      Odstrániť
  4. .Joj, ty dokumentaristka :-) Možno to čudo privandrovalo kvôli vysokým teplotám, takže to môže byť niečo exotické..
    Vyerajú dosť strašidelne obidva..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :))))) Roháč budí rešpekt tými klepetami ... ale nebála som sa ho chytiť zvrchu ... ale na dlaň by som si ho asi nedala ... a ten druhý ... toho radšej len zdiaľky ... :)

      Odstrániť